کلاس درس دانش آموزان در سال ۹۹ آنلاین است؟-راهبرد معاصر
رکورددارترین نام برای دختران ایرانی اعلام شد همسر مالک شرکت موبایل موسوی آمل بازداشت شد قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی

کلاس درس دانش آموزان در سال ۹۹ آنلاین است؟

اگر وضعیت در آن منطقه قرمز باشد کلاسها غیرحضوری برگزار میشود، اگر زرد باشد به صورت ترکیبی و اگر سفید باشد مثل روال گذشته (حضوری) برگزار میشود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 24
کد خبر: ۵۱۹۱۰
به گزارش راهبرد معاصر، مرکز پژوهش‌های مجلس، چالش‌های نظام آموزش و پرورش را در دوران کرونا به همراه راهکارهای حل و رفع این چالش ها ارائه نموده است.
 
 
 مهم‌ترین فعالیت‌ها برای کنترل و جلوگیری از کرونا با چند روش قابل اجراست:
 
 
کنترل وضعیت بهداشت محیط و سلامت کارکنان و دانش‌آموزان؛ تکمیل گزارش روزانه از وضعیت سلامتی دانش‌آموزان و کارکنان؛گندزدایی و میکروب‌زدایی از مدرسه قبل از بازگشایی مدارس و به صورت روزانه در حین سال تحصیلی؛ سفارش تولید لوازم بهداشتی همچون ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده ویژه کودکان و نوجوانان و توزیع آن‌ها به صورت روزانه بین دانش‌آموزان؛ رعایت فاصله‌گذاری میان دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه؛ الزام به رعایت تهویه هوای کلاس‌های درس و رعایت و کنترل روزانه بهداشت سرویس‌های بهداشتی؛کنترل، ضدعفونی کردن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سرویس‌های حمل و نقل دانش‌آموزان با کاهش تعداد سرنشینان سرویس‌ها بسیار موثر است.
 
 
مضاف بر این موارد، ارائه اطلاعات مربوط به خانواده‌های مبتلا به ویروس کرونا ازطرف مراکز بهداشتی و درمانی هر استان و شهرستان به ادارات کل و شهرستانی آموزش و پرورش برای کنترل و مراقبت از دانش‌آموزان و معاینه روزانه در بدو ورود دانش‌آموزان و کارکنان مدارس از پیشنهادات ضروری این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس است.
 
 
زمان شروع مدارس
 
طبق گفته های وزیر آموزش و پرورش، شروع سال تحصیلی جدید قطعا ۱۵ شهریورماه است اما اینکه در ۱۵ شهریور آغاز سال تحصیلی را چگونه برگزار کنیم، بستگی به شرایط دارد. شرایطی که امروز نه وزارت بهداشت و نه هیچکس در هیچ جای دنیا نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند‌.
 
 
 
آموزش چگونه است؟
 
یکی از این سناریوها این است که شرایط سفید باشد که تقریباً غیرمحتمل ترین شرایطی است که قابل پیش‌بینی است که در این صورت سال تحصیلی با حضور دانش‌آموزان در مدارس آغاز می‌شود.
 
 
 سناریوی دوم که محتمل‌تر است، این است که با شرایط زرد روبرو شویم که در این صورت می‌توانیم حضور دانش آموزان در مدارس را داشته باشیم اما با رعایت پروتکل‌های دقیق بهداشتی و تعداد کنترل‌شده دانش آموزان در کلاس‌های درس و رعایت کامل فاصله فیزیکی.
 
 
 به همین دلیل هم تعطیلی پنجشنبه‌ها را لغو کردیم تا بتوانیم مدارس را دراین شرایط به صورت زوج و فرد میان تعداد دانش آموزان کلاس تقسیم کنیم. دانش آموزانی که روزهای زوج در مدارس حضور دارند در روزهای فرد می‌توانند به صورت غیر حضوری به تکالیفشان برسند یا از آموزش‌های غیرحضوری بهره بگیرند.
 
 
سناریوی سوم هم وضعیت قرمز است که اگر وضعیت در آن منطقه قرمز باشد کلاسها کاملا غیرحضوری برگزار میشود.
 
 
کاهش تراکم دانش‌آموزی
 
در بازگشایی مدارس اولویت سلامت دانش‌آموزان است و بر روی مدلهایی کار شده که ممکن است نقش‌ها را تغییر دهد یعنی شاید امکان برگزاری کلاس درس با ۳۰ دانش‌آموز را نداشته باشیم چون باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود بنابراین ممکن است به جای ۵ روز در هفته کلاس درس حضوری از بستر فضای مجازی استفاده شود و دانش‌آموزان در گروه‌های ۱۰ نفره هر کدام دو روز برای رفع اشکال در مدارس حاضر شوند یا دروسی که حتما نیاز به ارتباط رودررو دارد به صورت حضوری در فواصل زمانی مشخص برگزار شود.
 
 
به عنوان مثال استفاده از «نوبت مخالف» مدارس یکی از این روش‌هاست. به این نحو که باید دانش‌آموزان را به دو گروه تقسیم کرده و گروه اول نوبت صبح و گروه دوم نوبت بعدازظهر در مدرسه حضور یابند. «کاهش زمان» آموزش دروس با استفاده از ظرفیت تعطیلات آخر هفته به این نحو که زمان ارائه هر درس را می‌توان با تمرکز بر ارائه و تدریس نکات مهم، محول کردن تکالیف به دانش‌آموزان و استفاده از تعطیلات آخر هفته به یک سوم یا نصف کاهش داد و درنتیجه دانش‌آموزان به جای ماندن ۶ ساعت یا بیشتر در محیط مدرسه، ۲ الی ۳ ساعت در مدرسه می‌مانند.
 
 
نوبتی کردن زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس به صورت یک روز در میان از دیگر پیشنهادات در این زمینه است. هم‌اکنون بسیاری از کلاس‌های درسی از تراکم بالایی تا حدود ۴۵ نفر برخوردارند که این امر در مواردی می‌تواند بر گسترش بیماری و مشکلات آموزش و پرورش بیافزاید.
 
 
علاوه  بر این موارد، تقسیم ساعات روزانه مدرسه به دو قسمت هم موثر و مفید فایده است. برای مثال نوبت صبح از ساعت ۸ تا ۱۰ و ۱۰ تا ۱۲ و نوبت عصر از ساعت ۱۳ تا ۱۵ و ۱۵ تا ۱۷ . حضور دانش‌آموزان طی دو گروه در مدرسه به نحوی که در بازه زمانی نخست گروه اول و بازه زمانی دوم، گروه دوم در مدرسه حاضر شوند.  نتیجه چنین اقدامی کاهش تراکم دانش‌آموزی در کلاس درس، مدرسه و سرویس دانش‌آموزان است.
 
منبع: آنا
ارسال نظر